Arborescence de scénario

Techniques scénaristiques dans le jeu vidéo

Arborescence de scénario

Messagepar NicoL3AS » 01 Nov 2007, 21:37

Bonjour à tous ! Une interrogation m'embête depuis un moment :

Que pensez-vous du concept d'arborescence dans les scénarios de jeux ?

Par arborescence j'entends que plusieurs scénarios sont possibles dans un même jeu suivant des choix décisifs fait par le joueur.

Plusieurs jeux proposent ce système, mais ceux auquels j'ai joué n'apportaient pas de réel bifurcation dans l'histoire : Fins différentes dans Metal Gear Solid 3, choix à prendre dans Splinter Cell : Pandora Tomorow, fins différentes dans le premier Deux Ex, ...
La plupart du temps on avait des fins différentes, les vrais choix ne venaient qu'à la fin.
Parfois on tombe même sur des faux choix : On donne au joueur un choix qui semble décisif alors qu'en fait cela revient strictement au même quelquesoit sa décision.

Je suis en train de peaufiner le scénario de mon jeu et me demande si cela est utile ou bien si c'est une perte de temps qui retarde l'avancement du jeu, car l'implémentation de différents scénarios demande du temps s'ils ne veulent pas être superficiels.
La Destinée du Feu
Action-RPG 2D gratuit
NicoL3AS
Hello World, I'm new !

Messagepar teto » 01 Nov 2007, 22:32

Ca a son interet par exemple pour quand ton jeu sera adapte plus tard en dessin anime :D : cela donne plus de possibilite de scenarii puis ca permet aux fans de se dechirer pour savoir lequel des scenario est le meilleur.
Exemples recents:
-School Days ( 3 fins )
-Fate Stay Night ( 3 fins :p )

Plus serieusement,si tu as de profonds scenarios,c'est a dire des scenarii qui sont plus qu'un pretexte pour le jeu je pense que ca presente un reel interet.
teto

Messagepar slade » 02 Nov 2007, 00:06

personnelement pour moi, quand je joue a un rpg ej lit un bouquin, je deteste qu'on me laisse sans indication ou même devoir plus ou moins faire l'histoire moi -même j'aime bien quand le scénario est très linéaire et me prends par la main, a mon sens ca permet une bien meilleur intégration au jeu et a l'univers.
slade
Hello World, I'm new !

Messagepar NicoL3AS » 02 Nov 2007, 00:51

Et bien, deux avis opposés à la suite :00000013:

C'est vrai que l'histoire prends plus de relief quand le scénario diverge, mais est-ce que ce n'est pas frustrant pour le joueur de savoir que en une seule partie il ne peux pas faire le jeu à 100% de ses possibilités ?

Un scénario unique c'est une bonne chose aussi, on sait où le joueur va passer et comment bien calibrer l'histoire et les rebondissements à l'avance pour une histoire plus prenante. Mais est-ce que ce n'est pas trop "vieux jeu", alors que que l'évolution des jeux aujourd'hui tend vers toujours plus de liberté ?
La Destinée du Feu
Action-RPG 2D gratuit
NicoL3AS
Hello World, I'm new !

Messagepar Ark » 02 Nov 2007, 00:59

Quand t'as un jeu a plusieurs fin, t'es souvent dégouté de tout devoir te retaper pour avoir la bonne.... j'aime et j'aime pas à la fois...

C'est sur ca donne de la "liberté" au joueur, mais c'est relatif, puisqu'il a pas tout le temps la fin qu'il esperait... et puis se dire "ouais chouette je dois refaire le jeu 3 fois pour avoir les trois fins..." tout les jeux auxquel j'ai joué je me suis dit que j'aimerais bien voir toutes les fins alternatives, mais j'ai pas le temps à me retaper tout le jeu a chaque fois (dernière exemple en date : Bioshock.).

Ce serait pas mal pour ces jeux d'avoir une fois finit un mode theater avec toutes les fins dispo ^^; pour les feignasse dans mon genre.
Projet en cours : R.A.T. : réalisation d'un prototype de moteur de combat sauce RPG (à la FFX), en C# avec XNA, approche sérieuse, me contacter pour plus d'infos. ;)
Ark
Hello World, I'm new !

Messagepar Ebene » 02 Nov 2007, 16:09

Je connais pas mal de gens qui prennent du plaisir à refaire le jeu pour voir des fins differentes. Pour eux, si le jeu est bien fait, ce n'est pas comme s'ils faisaient une partie chiante une deuxieme fois. C'est plutôt comme s'ils tentaient un nouveau jeu.
Ebene
Hello World, I'm new !

Messagepar Aranoth » 02 Nov 2007, 16:43

Faire plusieurs fins ou un scénario évolutif juste histoire d'en faire un n'est pas une bonne idée selon moi.

J'apprécie toujours autant les jeux au scénario "figé", à condition qu'il soit bien fait.

J'aime bien aussi les jeux aux fins multiples, mais à condition que les choix n'apparaissent pas qu'a la fin.

Je vais prendre deux exemples : dans Tales of Symphonia il est possible de faire un choix parmi deux membres de son équipe, ce qui influe légèrement sur le scénario. Ce choix arrive à la fin du jeu (et n'est en plus pas très clair >_<).
Si on veux voir la fin du jeu en choisissant l'autre option, il faut se retaper plus de 20h de jeu qui sont... identiques.

L'autre exemple est KotOR, il y a deux fins radicalement différentes (côté clair/obscur) mais le choix se fait progressivement. Recommencer une partie pour voir la fin du "côté obscur" nous fait jouer de façon très différente, le moyen de résoudre les quêtes change totalement et au final on a l'impression de voir un nouveau jeu.

En conclusion, pour moi, faire des fins multiples juste histoire d'en faire (ou parce que c'est la "mode") c'est complètement stupide. Il faut que ça s'intègre bien dans le jeu, pas que ça tombe comme un cheveux sur la soupe avec un choix du style "fin 1 / fin 2" dans la dernière heure de jeu.
Aranoth
Hello World, I'm new !

Messagepar NicoL3AS » 02 Nov 2007, 17:58

C'est vrai que c'est une "mode" en ce moment les fins multiples.
Mais si on prévoit un scénario vraiment différent selon des choix pris dès le début, est-ce que ça vaut le coup de rallonger la durée de développement du jeu pour ça (parceque c'est assez conséquent comme adaptation) ?
Je pencherai plutôt du coté du scénario fixe bien peaufiné.
La Destinée du Feu
Action-RPG 2D gratuit
NicoL3AS
Hello World, I'm new !

Messagepar Arkanoid » 02 Nov 2007, 20:09

Un exemple sympathique sont les Nippon Ichi, Disagaea, La Pucelle Tactics, Panthom Brave, Phantom Kingdom

Tous ont des zones en dehors du scénario principal assez costaud (le dernier boss de ces zones est niveau 4000 dans Disgaea), là où le dernier boss de ce dernier (le scénar principal) est environ niveau 100-150

Et donc tous ont un mode new game+ où l'on recommence le jeu tout en gardant la progression des persos et des objets (donc tout quoi), les fins dépendent souvent des zones annexes, j'vais donner un exemple

Dans Disgaea, une zone annexe (la terre) se débloque une fois qu'on a déjà fait le tour du jeu, faire cette zone annexe (qui s'ouvre avec le dernier chapitre du scénario normal) donne la fin "conquérir la terre"

Autre exemple un boss dans le scénario éclate le groupe sans problème (vu que c'est au début du jeu) mais avec le new game+ ce boss devient abordable et le battre donne une fin, de même que se faire battre par un autre boss donne une fin aussi
Arkanoid
Hello World, I'm new !

Messagepar Aranoth » 02 Nov 2007, 20:31

NicoL3AS a écrit:C'est vrai que c'est une "mode" en ce moment les fins multiples.
Mais si on prévoit un scénario vraiment différent selon des choix pris dès le début, est-ce que ça vaut le coup de rallonger la durée de développement du jeu pour ça (parceque c'est assez conséquent comme adaptation) ?
Je pencherai plutôt du coté du scénario fixe bien peaufiné.
Ca dépend de ce que demande le scénario.
Pour reprendre l'exemple de KotOR, seules les situations changent : les environnements, les PNJ, les énigmes, tout ça reste inchangé.
Donc tout ce qui est à faire c'est du "scripting" : comportement des PNJ différent et dialogues différents.

Si tu pars dès le début avec pour objectif de proposer plusieurs fins, c'est largement faisable.

Après si une branche de ton scénario t'emmène dans de nouveaux environnements, là oui tu vas avoir du boulot en plus.
Aranoth
Hello World, I'm new !

Messagepar novapolis » 26 Mai 2010, 00:26

je pense meme si cela 5 ans plus tard qu'il faille établir dans un contexte plusieurs dynamiques 3 ou 4 par exemple:neutre,positive,négative, ceux selon le juge du joueur seule selon l'experience qu'il veut vivre
novapolis
Hello World, I'm new !

How To Convert Apple Music Songs To WAV On Home windows

Messagepar Tuseunund » 03 Déc 2017, 09:17

Properly, i'm working in vista, and i have tried to open the aiff information i have with , winamp, audacity and ableton live7. I generally delete any tags for these fields if they come in routinely when I rip a CD. If I need to know that information http://www.audio-transcoder.com/how-to-convert-aiff-files-to-wav at any future date I just Google it. Perhaps because my tagging is so simplistic I find that my tags all the time appear to be read by any program or app I play them by way of, across both Home windows and Apple platforms.
Xilisoft Audio Converter is the all-in-one audio conversion software program, especially the conversion from AIFF to MP3, which will help you exchange AIFF to MP3, convert audios among WMA, WAV, AAC, FLAC, OGG, APE, and so on simply with wonderful music high quality http://www.audio-transcoder.com/how-to-convert-aiff-files-to-wav. This ideally suited AIFF Converter even can performing a video to AIFF converter which may immediately convert video files like MP4, AVI, MOV, WMV, MKV, VOB, FLV and and many others to AIFF audio.
Does anybody have any thought what I can do for them — the converter I exploit would not have an choice to convert Bit Charge, as opposed to Bit Depth. You may compress Lossless audio formats reminiscent of WAV, AIFF or FLAC to lossy codecs reminiscent of MP3 or OGG. I have been forced to be taught the Audicity software program and now all goes easily with the additional advantage of with the ability to remove pops and clicks from scratches on information.
Export that as the song (but rename it as the track/half that you simply're exporting) into iTunes. Free Any MP3 Converter is one more AIFF converter in this checklist of free AIFF converters. So now that you simply perceive just a few of the fundamentals of the best ways to convert audio information to different bitrates, let's discuss in regards to the applications that may help us. Word that I checked all of those applications on VirusTotal to ensure they're 100% clear.
FileZigZag should work with all working techniques that assist a web browser, like Mac OS X, Windows, and Linux. Free MP3 WMA OGG Converter is a perfect all-in-one software to transform batches of audio files for audio CD burning and music player enjoyment. I also found Zamzar's conversion time sluggish when compared to different online audio converter providers.
Just specify a folder or an individual file utilizing drag-and-drop or the buttons from the UI and you may convert it to MP3, Ogg, FLAC, or WAV format, using bitrates starting from sixty four to 256Kbps in the case of the first two filetypes. And, with Apple's iTunes making AAC so popular, it's virtually as widely compatible http://www.audio-transcoder.com/how-to-convert-aiff-files-to-wav with MP3. For those who're changing reel to reel to CD , or audio cassette to CD , these information shall be uncompressed WAV files after transferring, and could be transformed to any format mentioned above.
Youconvertit - Free Online Files Converter file conversion convert any music formats convert audio wav to aiff. If your audio app will work with an AIFF then go ahead and use that or convert it to WAV. Whenever you convert to an MP3 and even export your mix you will have the option to decide on the compression settings for the MP3. Zusatzlich zu Virenscans wird jeder Download manuell von unserer Redaktion fur Sie gepruft.
Tuseunund
Hello World, I'm new !

FileZigZag

Messagepar Tuseunund » 03 Déc 2017, 09:24

In case you don't have an account but, please Sign-up Registration is totally free. There's an software for enjoying FLAC audio files in iTunes, nevertheless I've learn that it has points so I've http://www.audio-transcoder.com/how-to-convert-aiff-files-to-wav never tried it. Instead, I use XLD to play FLAC files ( -lossless-decoder ). Up till very just lately, I had been converting my FLAC files to ALAC (Apple Lossless), however I found that I favored the sound of uncompressed WAV and AIFF better.
To me, WAV sounds the very best on my Mac Mini, which appears illogical since WAV is a Microsoft/IBM format. Click the menu next to Import Utilizing, then select the encoding format that you simply need http://www.audio-transcoder.com/how-to-convert-aiff-files-to-wav to convert the songs to. WAV information can support arbitrary sampling rates and bit depths, although 8 KHz and 11.025 KHz at 8- or sixteen-bit are most common for Internet use.
Use a command line mode to transform or compress numerous audio recordsdata without delay. When you subsequent wish to convert an audio file (no Ogg, FLAC, or Windows Media information allowed) simply drop it on top of this workflow. Having said that, utilizing a computer as a music source is still not the only option, compared to a devoted participant.
Instantly dragging and dropping AIFF to the program is the best technique to import file to it. If in case you have numerous AIFF files, just put them into a folder after which drag the folder to this system. To WAV Converter doesn't change already normalized sound, so all your output audio will have similar volume ranges after conversion. Additionally they have a user-friendly consumer interface that allows even newcomers to start out changing their AIFF recordsdata to MP3.
So converting WAV to MP3 allows you to enjoy the music file on extra gamers easily with the smaller size, whereas turning MP3 to WAV helps you to take pleasure in top quality sound effects on some gamers. I have used it to successfully convert most of my FLAC collection to ALAC in order for it to be playable on my Ipod. No matter these pricy and sophisticated audio editors, perhaps many individuals are apt to free online conversion service , however solely when you have a superb Web connection in the technique of importing and downloading recordsdata.
If your audio software program would not help AIFF format then you can use Audio Converter Plus to convert AIFF to WAV without quality loss. The proper format needed for licensing your music will ultimately depend upon who licenses the music, and how you plan to distribute it. Nevertheless http://www.audio-transcoder.com/how-to-convert-aiff-files-to-wav, the commonest audio format for video use is sixteen-bit/48k WAV. Waveform Audio File Format (WAVE, or more generally known as WAV due to its filename extension), is a Microsoft and IBM audio file format normal for storing an audio bitstream on PCs.
I have no idea how you can convert these or if they just have it mistaken on their finish, and it is a tech subject, etc… however none the less they are not working on their system. And it's also possible to add MP3 file to iTunes Library, and convert to WAV by repeating the steps as the above. With fre:ac Free Audio Converter you possibly can simply rip your audio CDs to MP3 or WMA files to be used with your hardware player or convert recordsdata that don't play with different audio software program.
Tuseunund
Hello World, I'm new !

How To Rip CDA ToAIFF With CDA To AIFF Converter, CDA ToAIFF

Messagepar tedyedgeby » 03 Déc 2017, 14:34

File Converter is a lightweight tool for converting video, audio and picture information from Explorer's right-click menu. In Home windows, audio CD tracks present up asCDA information. These are shortcuts to tracks on the CD, which don't contain audio data. As an alternative CDA recordsdata instruct the pc which audio track to play on a CD. Therefore, if you happen to drag a CDA file to your desktop, it's going to only produce a shortcut. To import audio from a CD, you'll need to make use of a program like Home windows Media Participant or iTunes. When the identical CD as above is inserted into a Windows laptop, the following window appears.
Recording studios use both formats (.WAV and AIFF) to digitally retailer files. In addition they retailer the unique recordings in a vault. These original http://www.audio-transcoder.com/how-to-rip-audio-cd-to-aiff-files recordings might be something from DAT recordings to analog tape to discs and even cylinders (if the recordings are very old).
In the course of the ripping cda into aiff , you may change the precedence of the method or set an computerized occasion to be executed when the conversion is over. After the conversion of cda to aiff has finished, you can find the aiff recordsdata within the output folder you specified.
Lastly, it's best to select the output format and audio quality. In the AIFF dialog field, select the format settings for the ultimate AIFF information. Depending on high quality you need, choose the bitrate of the file, sample rate and the variety of channels. You will most likely lose some audio content if you choose the mono choice. You'll be able to choose what pattern fee you want to use. 44.1 kHz (or 44100 Hz) is the sample charge used by audio CDs. Less than that and you may begin to hear the loss in quality.
Audio CDs use an audio format that is designed particularly for CD gamers. Free download UFUWare CDA Audio converter, and reserve it in your pc, and then run it. The file extension for the standard AIFF format isaiff oraif. For the compressed variants it is speculated to beaifc, butaiff oraif are accepted as well by audio purposes supporting the format.
Open Home windows Media Player to use for importing and burning your AIFF information to CD. Create a brand new playlist to use for burning by clicking "File" and deciding on "New Playlist." Drag and drop your AIFF recordsdata into the brand new playlist you created. You can use Adobe Audition to perform superior audio enhancing. Should you export the audio from Adobe Audition to an audio file format suitable with Premiere Pro, you may import the audio into Premiere Pro initiatives.
Music saved in codecs equivalent to MP3 and WMA are compressed utilizing a method that removes some of the original audio high quality. To play back compressed audio, Premiere Professional must decompress the file and should need to resample it to match your output settings. Though Premiere Pro makes use of a high-high quality resampler for this purpose, the perfect results come from using an uncompressed or CD audio version of the audio clip at any time when attainable.
WAVE recordsdata are extra frequent on Home windows computers, while AIFF files are more widespread on Macs. For the reason that AIFF format is so just like the audio CD format, the tracks on an audio CD truly appear as AIFF recordsdata when you load an audio CD into a Mac. This means you'll be able to copy the tracks to your exhausting drive by merely dragging them from the CD window to your desktop Below is an instance of an audio CD window in Mac OS X.
tedyedgeby
Hello World, I'm new !

Retourner vers Scénario